Затоплянето с 2 градуса на планетата ще доведе до загуби на 200 милиона тона зърно

Бъдещо глобално затопляне с 2° по Целзий ще увеличи популациите от селскостопански вредители, които могат да унищожат с повече от 50%, отколкото сега реколтата от пшеница в света, с 30% повече царевица ис 20% повече ориз, се казва в изследване, публикувано в списание Science.
Фермерите в света могат да загубят 200 милиона тона зърно от инвазията на насекомите.
Като се има предвид, че към днешна дата 800 милиона души в света страдат от хроничен глад, а населението на света се е увеличило до 10 милиарда, разпространението на вредителите ще доведе до влошаване на безопасността на храните, дори в развитите страни.
Загубите при пшеница в Китай ще се увеличат с 50%, в Обединеното кралство - с 5-11%, Канада ще загуби от 6% до 10% от царевичната реколта, а в САЩ насекомите ще повредят повече от една трета, отколкото обикновено от царевицата.
"Опитите на фермерите да защитят културите от неприятелите е малко вероятно да успеят - смята Розамонд Нейлър, професор в Станфордския университет, САЩ. - Увеличаването на използването на пестициди, методи, като сеитбооборот на културите и отглеждането на устойчиви генетично модифицирани култури ще помогнат за контролиране на загубите. Но изглежда, че при всеки сценарий за изменение на климата, нашествието от насекоми е неизбежно."
Ако климатът на планетата като цяло се затопли с 4°С, загубите в добивите от културите в света ще се увеличат с 40-100%, считано от днес. Това очаква планетата през този век, ако емисиите на въглероден двуокис не са намалят, предупреждават експертите.
Най-голям е рискът за културите в районите с умерен климат, споделя Скот Мерил от Университета на Върмонт и по-специално европейската кошница. Учените прогнозират спад на добивите с 75% в 11 европейски страни.

"Франция ще преживее най-опустошителния удар", казва Мерил. - Тъй като е един от петте най-големи производители на пшеница и царевица в света. Друг голям производител на пшеница – Русия, ще загуби от 10% до 16% от тези култури."
Освен зърнените култури ще пострадат и горите. Според Къртис Дойч, професор от Университета на Вашингтон и ръководител на изследването, корояди вече са унищожили повечето от тях в Северна Америка, нарушавайки местната екосистема.

Петър Кръстев

Прочетена 1356 пъти
Оценете
(0 гласа)

Оставете коментар

Моля, попълнете всички полета означени със звездичка (*). Не се допуска HTML код.

logo naz